tisdag 12 augusti 2008

Amma på H&M?

Läste detta i Expressen häromdagen och blev lite upprörd faktiskt. Jag skulle själv aldrig komma på tanken att gå runt och amma i en affär. Jag skulle bli glad om jag mot förmodan var tvungen att amma i affär fick erbjudandet att sitta i ett provrum. Skulle faktiskt hellre sitta i en städskrubb.

Kanadensiska mammor i amningsprotest mot H&M - Allt om Barn: "Kanadensiska mammor i amningsprotest mot H&M
Dussintals kanadensiska mammor samlades under gårdagen i en H&M-butik i Vancouver för att amma. De protesterade mot att en amerikansk mamma som ammade sin bebis hänvisades till ett provrum för att inte väcka anstöt hos butikens kunder.
Efter att amerikanska Manuela Valle nekades att amma i en H&M-butik i Vancouver, Kanada, har det orsakat en proteststorm bland kanadensiska mammor. Maneula Valle ombads gå in i ett provrum för att amma eftersom butikens kunder kunde uppfatta det som stötande att hon ammade i butiken. Butiksbiträdet bad henne också att tänka på att det fanns barn i närheten.
För att visa sitt missnöje med den svenska klädkedjans agerande samlades igår dussintals ammande mammor i butiken för att amma sina barn.
– De får gärna förklara för mig som om jag vore två år vad det är som är så stötande med att jag ger mitt barn mat, säger en av de deltagande mammorna till kanadensiska CTV.
H&M betonar nu att det inte alls är förbjudet att amma i deras butiker.
– Vi har en amningspolicy som tillåter alla kvinnor att amma i våra butiker, säger Laura Shankland, taleskvinna för H&M.
Enligt henne ingår det i deras policy att fråga ammande kvinnor om de vill låna ett provrum eller en stol.
– Det här ärendet har inte hanterats på bästa sätt, det är tydligt, säger hon.

Anne Kolehmainen"

Vad tycker du?

Inga kommentarer: